vineri, 24 mai 2013

Pendulul lui Foucault


“Nimic din ceea ce este  scris nu-mi este străin” Umberto Eco

Probabil multă lume a auzit de Umberto Eco. Fie a citit sau vizionat “Numele trandafirului” sau a auzit vorbindu-se de „Cimitirul din Praga”, aşa-zisul roman antisemit al lui Eco. Văzusem o parte din filmul "Numele trandafirului" în copilărie (recomandat de profa de istorie!), nu pe de-a întregul pentru că m-a speriat  Salvatore. Umberto Eco, acest semiotic desăvârşit m-a cucerit într-o iarnă când citeam „Pendulul lui Foucault” singură într-un vagon de tren, la sfârşit de an, în drum spre petrecerea de revelion. M-a impresionat prin inteligenţă şi docenţă, dar şi prin imposibila strădanie de a-l desluşi. Îmi lipsea cunoaşterea necesară pentru a-l înţelege. Îmi lipseşte în continuare de aceea sper ca atunci când îl voi reciti să fiu mai înţeleaptă şi să trăiesc alte revelaţii ale cunoaşterii.
Romanul este o evocare extraordinară a etapelor de documentare a unor editori (Belbo, Diotallevi şi Casaubon) pentru descoperirea unui presupus secret al cavalerilor templieri, în scopul de a publica o scriere a unui colonel Ardenti, un personaj schizotipal care îi impulsionează în cercetările lor. Ei se prind în acest joc ajungând să fie suspectaţi de anumite grupuri ezoterice că deţin informaţii preţioase.
Pentru cei care l-au plăcut pe Dan Brown, pot să vă asigur că Umberto Eco este desăvârşirea...Se pare că romanul „Codul lui Davinci” a avut ca sursă de inspiraţie „Pendulul lui Foucault” (nici eu nu ştiam până de curând). Primul mi se pare o inspiraţie tristă faţă de cel din urmă, mai puţin notoriu dar cu siguranţă mai preţios.

Şi acum...puţină fizică! Pendulul lui Foucault este un dispozitiv creat pentru demonstrarea mişcării de rotaţie a pământului. Astăzi numeroase exponate se află în muzee, dar primul instrument de acest fel a fost expus în Paris (acesta este şi "eroul" din roman). 

Niciun comentariu: