joi, 10 ianuarie 2013

"Qui j’ose aimer" – singurătatea, o pedeapsă transgeneraţională?



„Vous êtes une tribu de femmes. Ni mari ni père ni grand- père n’ont jamais longtemps compté ici”.

„Qui j’ose aimer” ("Pe cine îndrăznesc să iubesc"), un roman de Hervé Bazin, pe care am început să-l citesc cu gândul că e o altă carte siropoasă de dragoste – asta îmi sugera titlul. Până la urmă s-a dovedit a fi o carte tristă despre viaţă...
Începe frumos ca o vacanţă de vară: două fete la scăldat, una adolescentă (Isa) şi cealaltă (Berthe) încă trăind în afara realităţii (avantajul pe care ţi-l oferă copilăria). Pe parcurs, detaliile despre viaţa lor sunt dintre cele mai comune: locuiesc doar cu mama lor  şi cu o veche angajată (Nat), adoptată oarecum de familie, într-o proprietate care a aparţinut şi generaţiilor anterioare. Intriga o constituie căsătoria mamei (forţată fiind de împrejurări, crezând că e însărcinată). Toată lumea e bulversată şi nemulţumită de această căsătorie, care se dovedeşte curând că s-a făcut în zadar, deoarece Isabelle (mama şi fata cea mare poartă acelaşi nume) nu este însărcinată, ba mai mult, suferă de lupus, o afecţiune autoimună. Personajul care intervine în viaţa acestora este Maurice, un avocat prosper, care prin căsătoria cu Isabelle încearcă să-i protejeze acesteia onoarea. Pe aceasta din urmă o învinge boala, ale cărei pusee sunt din ce în ce mai dese, petrecând cel mai mult timp în pat. Ce urmează? Între Isa (fiica cea mare) şi Maurice se înfiripă o poveste de dragoste, pe care aceştia o consumă în timpul petrecut la biroul de avocatură al lui Maurice. Maurice o angajează pe Isa aici ca secretară, tocmai pentru a-şi petrece timpul cu aceasta, iar mama Isei consimte gândindu-se că cine mai bine decât fata ei îl va supraveghea pe Maurice să nu se îndrăgostească de altcineva? Aşadar titlul sugerează o adevărată îndrăzneală! Am avut cumva tendinţa să o judec pe Isa, dar săraca, are parte de un destin foarte trist! E atât de dureros când merge seara în camera mamei şi îl găseşte pe Maurice ţinând-o pe aceasta în braţe. Starea mamei se înrăutăţeşte şi în final moare, iar pe Isa o cuprind şi mai mult remuşcările. Maurice, se dovedeşte însă a nu avea chiar atât de multe scrupule, îi propune Isei să vândă proprietatea şi să-şi continue relaţia. La un moment dat, cei doi sunt prinşi ţinându-se în braţe, de către Nathalie. Aceasta îl obligă pe Maurice să plece, îi interzice Isei să-l vadă sau să-i răspundă la scrisori, iar dragostea ei se stinge încet, încet. După câtva timp, Isa îşi dă seama că e însărcinată şi naşte o fetiţă căreia îi pune numele Isabelle.
Gândindu-se la generaţia lor de femei şi la similudinea destinelor lor, Isa le asociază fiecăreia câte un adjectiv: Isabella I văduva (bunica ei), Isabelle II divorţata (mama ei) şi Iasebelle III, o altă varietate de femeie singură, mama celibatară (ea). Până unde merge oare similitidunia dintre generaţiile aceleiaşi familii? Oare trăiand prin acest mimetism absolut necesar pentru evoluţie, nu se perpetuează cumva repetarea aceluiaşi destin? Cele trei Isa sunt oare destinate să rămână singure? Cu toţii avem cumva impresia că alegerile ne aparţin, că deciziile sunt doar ale noastre. Însă, suntem doar rezultatul influenţelor celorlalţi. Învăţăm să vorbim, să râdem, să mâncăm, să citim prin imitaţie. Învăţăm să iubim tot prin imitaţie şi iubim la fel cum au iubit oamenii cu care am crescut. Da, ştiu, uneori reuşim să depăşim această imitaţie şi trecem la alta (credem noi, superioară). Cunoaştem alţi oameni şi vrând-nevrând îi copiem. Ştiu, e trist, dar suntem doar nişte copii (a se înţelege aici prin copii = duplicate)!



Niciun comentariu: